Het overkomt je sneller dan je denkt: de stroom valt uit, het is avond, je kinderen vragen waarom het internet eruit ligt en in de keuken ruik je nog net hoe de magnetron er halverwege mee ophield. Je grijpt je telefoon en zoekt in paniek op "spoed elektricien". Je belt het eerste nummer dat betrouwbaar lijkt. Binnen een half uur staat er iemand voor de deur. Maar of dat goed nieuws is, weet je pas later.
Wat mij trof in een recent artikel op het ANP-persportaal, is hoe vaak dit scenario uitmondt in pure ellende. Het aantal klachten over malafide vakmensen steeg in 2024 naar een triest record. Mensen werden geconfronteerd met bizarre tarieven, werk van twijfelachtige kwaliteit en (in sommige gevallen) regelrechte intimidatie. En het begint bijna altijd met een spoedgeval, waarop je als consument gewoonweg niet bent voorbereid.
Wat ik hier het meest verontrustende aan vind, is hoe professioneel deze oplichters zich voordoen. Ze kopen advertentieruimte bovenaan in Google, zetten keurige websites in elkaar, gebruiken zelfs AI om klantvriendelijk over te komen aan de telefoon. Het zijn geen kneuzen; het zijn digitale verkopers van nepzekerheid. Ze maken misbruik van onze reflex om snel te handelen, niet zorgvuldig.
De échte vakman raakt hierdoor in het verdomhoekje. Terwijl juist in zulke beroepen vertrouwen alles is. Je laat iemand toe in je huis, vaak op kwetsbare momenten, en verwacht simpelweg dat het goedkomt, technisch én menselijk. Het feit dat we dat vertrouwen steeds vaker kwijtraken, doet iets met hoe we naar ambacht kijken.
Wat mij betreft moeten we veel kritischer worden op hoe we hulp inschakelen. Dat begint niet bij wantrouwen, maar bij bewust kiezen. Niet klikken op de eerste advertentie, niet in paniek akkoord gaan met alles wat wordt voorgesteld, maar even ademhalen en zoeken naar een expert die echt bestaat, echt bereikbaar is, en een reputatie heeft die verder gaat dan een paar sterren op een vage reviewsite.
We zouden niet bang moeten zijn om een probleem op te lossen. Maar dat begint bij weten wie je in huis haalt. En daar moeten we allemaal een beetje alerter op zijn.