Employer branding wordt vaak (misplaatst) direct geassocieerd met marketing. Er wordt, bijvoorbeeld, gedacht dat het gaat over een sterk logo, de boodschap of hoe het bedrijf zichzelf presenteert op social media. Dit zijn allemaal onderdelen die gaan over het uitdragen van je brand, maar je begint intern. Hoe ga je met huidige medewerkers om? Zijn ze tevreden? Zijn ze een ambassadeur voor je bedrijf? En, wat onderscheid je van andere werkgevers?
Employer branding gaat over de reputatie van een bedrijf, maar vooral over de reputatie die je hebt als werkgever en de waarde die je medewerkers biedt. Met waarde bedoelen we hier niet de standaard kreten, zoals een ‘marktconform salaris', ‘extra vakantiedagen' of ‘de mogelijkheid om thuis te werken'.
Bij een gewone marketingstrategie gaat het over het onder de de aandacht komen bij de eindklant (vaak een consument). Bij employer branding draait het om de aandacht krijgen van kandidaten. Daar zit een groot verschil tussen!
Banen liggen voor het oprapen, openstaande vacatures beloven allemaal hetzelfde en recruiters sliden ongevraagd met geautomatiseerde berichten de DM van Linkedin binnen. Daarnaast zorgen pandemieën en oorlogen ook voor de nodige onrust, ook binnen recruitmentland. Kortom; een klimaat dat vraagt om verandering.
Met een sterk employer brand zorg je ervoor dat jouw onderscheidend vermogen helder gecommuniceerd wordt naar de juiste doelgroep. Daardoor trek je niet alleen nieuwe mensen aan, maar zorg je er ook voor dat huidige medewerkers willen blijven.